Ο Πειραιάς αλλάζει

Η επέκταση προς Πειραιά της Γραμμής 3 του Μετρό «Αγία Μαρίνα-Πειραιάς» παραδόθηκε στο επιβατικό κοινό στις 10 Οκτωβρίου 2022, αναβαθμίζοντας συνολικά την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά και αλλάζοντας προς το καλύτερο την καθημερινότητα των ανθρώπων που ζουν και κινούνται στο κέντρο και τα προάστια του.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο υποδομής στην περιοχή μετά από δεκαετίες, καθώς με την έλευση του Μετρό, ο Πειραιάς αποτελεί, πλέον, έναν σύγχρονο συγκοινωνιακό κόμβο.

Η περιφέρεια του Πειραιά εξυπηρετείται από 6 σταθμούς Μετρό: Νίκαια, Κορυδαλλός, Αγία Βαρβάρα, Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο.

Επιτέλους, συνδέονται απευθείας το μεγαλύτερο λιμάνι με το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας. Η διαδρομή με το Μετρό από το λιμάνι του Πειραιά στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» διαρκεί 55 λεπτά περίπου.

Είναι ένα έργο που μετρά στις ζωές όλων και δημιουργεί μία νέα πραγματικότητα για την τοπική και εθνική οικονομία, καθώς ενισχύει περαιτέρω την τουριστική κίνηση, θα προσελκύσει νέες επενδύσεις στην περιοχή και προκαλεί νέες, εμπορικές δυνατότητες.

Το Μετρό στον Πειραιά αλλάζει την πόλη.

Ο Πειραιάς είναι το σημείο που ενώνει την ηπειρωτική με τη νησιωτική χώρα. Το επίνειο της Αθήνας που έχει συνδέσει το όνομά του με τη θάλασσα και τους πρόσφυγες της Μικράς Ασίας, τον τουρισμό και την εργατικότητα των ανθρώπων του, το εμπόριο και τη διασκέδαση, τον πολιτισμό και την ιστορία. Είναι ταυτόσημος με τη ναυτιλία και το «άνοιγμα» στις πέντε
ηπείρους.

Με την έλευση του Μετρό, ο Πειραιάς αναδεικνύεται ως η μοναδική πόλη που διαθέτει ταυτόχρονα όλα τα μέσα σταθερής τροχιάς. Οι
νέοι σταθμοί της Γραμμής 3 δεν μειώνουν απλώς τις αποστάσεις με τις άλλες περιοχές του λεκανοπεδίου, αλλά δημιουργούν μία νέα αρτηρία που διαπερνά τη συνοικία των Μανιάτικων, το λιμάνι του Πειραιά και καταλήγει στην Πλατεία του Δημοτικού Θεάτρου, σ’ ένα σύγχρονο και συνάμα ιστορικό τοπόσημο.

Ο Πειραιάς αλλάζει. Γίνεται πιο βιώσιμος και ακόμη πιο ελκυστικός για όλους.

Το λιμάνι του Πειραιά

Πρόκειται για το κεντρικό λιμάνι της χώρας κι ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο, τόσο σε κίνηση εμπορευματοκιβωτίων όσο και σε
αριθμό διέλευσης επιβατών.

Είναι άμεσα προσβάσιμο με τη Γραμμή 1 του Μετρό και με τη Γραμμή 3, καθώς επίσης μέσω του Προαστιακού, του Τραμ, αστικών
λεωφορείων που συνδέουν τον Πειραιά με άλλες του λεκανοπεδίου, αλλά και μέσω του αυτοκινητόδρομου Αθηνών – Θεσσαλονίκης.

Ο «Ηλεκτρικός σταθμός» του Πειραιά

Η Γραμμή 1 του Μετρό, γνωστή ως «Ηλεκτρικός», είναι η γραμμή Πειραιάς – Κηφισιά, η οποία στους χάρτες απεικονίζεται με
πράσινο χρώμα.

Το 1869 εγκαινιάστηκε ο πρώτος ατμοκίνητος σιδηρόδρομος, για να ενώσει αρχικά τον Πειραιά με το Θησείο.

Το 1904 ηλεκτροδοτήθηκε και βάσει των διεθνών προτύπων χαρακτηρίζεται ως Μετρό, καθώς είναι αστικό και ηλεκτροκινούμενο μέσο
σταθερής τροχιάς με μεγάλη χωρητικότητα, συχνά δρομολόγια και διάδρομο αποκλειστικής διέλευσης.

Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο «Ηλεκτρικός» επεκτάθηκε προς τα βόρεια.

Από το 1957 μέχρι σήμερα, συνδέει το λιμάνι του Πειραιά με την Κηφισιά και αντιστρόφως.

Ο σταθμός Μετρό «Πειραιάς»

Η κατασκευή του σταθμού «Πειραιά» θεωρείται το απαιτητικότερο στάδιο κατά την επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό προς τον
Πειραιά.

Για να διανοιχθεί, κατασκευάστηκε πρώτα ένα είδος «φράγματος» ανάμεσα στο εργοτάξιο, τη θάλασσα και το διατηρητέο κτίριο
του ΗΣΑΠ. Η πίεση που δεχόταν αυτό το «φράγμα» από τη θάλασσα παρακολουθούνταν καθημερινά σε πραγματικό χρόνο, ενώ ο σταθμός «μετακινήθηκε» κατά 7,5 μέτρα σε σχέση με την αρχική χωροθέτησή του, λόγω του υπόγειου ποταμού που βρίσκεται κάτω
από την οδό Κόνωνος.

Για να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις, χρειάσθηκε η εκπόνηση πολυετών μελετών. Χωρίς αυτές, υπήρχε σοβαρός κίνδυνος το
έργο να μην ολοκληρωνόταν, καθώς η παραμικρή καθίζηση θα μπορούσε να είναι επικίνδυνη για τη στατικότητά του.

Σήμερα, ο σταθμός «Πειραιάς» αποτελεί τον κόμβο διασύνδεσης όλων των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, διαθέτει 2 εισόδους  στο λιμάνι, και παραπλεύρως του σταθμού ΗΣΑΠ , ενώ σε κοντινή απόσταση βρίσκονται ο Προαστιακός, το Τραμ και στάσεις αστικών λεωφορείων.